![](https://mic.medtechnopark.com.ua/upload/events/th-78.jpg)
Роль AI-технологій у покращенні бізнес-процесів у охороні здоров’я
Сьогодні майже 50% населення світу не мають доступу до нормальних послуг охорони здоров'я. В основному через бідність - ті, хто не може покрити витрати, пов'язані з оплатою з власних коштів, у результаті уникають лікування якомога довше.
Проблема низької якості медичної допомоги також давно вимагає свого вирішення, але поки що у цій сфері було досягнуто незначного прогресу. Навіть у США, як свідчать дослідження 2016 року, лікарська помилка є третьою основною причиною смерті у цій країні.
Поліпшення доступу до охорони здоров'я та підвищення якості у цій сфері має вирішальне значення для того, щоб допомогти кожній людині в суспільстві зберегти своє здоров'я протягом тривалого часу. Щоб забезпечити більш ефективне надання медичної допомоги, завжди використовувалися технології, і поступово в цій сфері ми стали відзначати прискорення змін.
Перший випадок застосування штучного інтелекту (artificial intelligence, AI) у цій галузі був зафіксований у 90-х роках, коли машинне навчання стало ключовим компонентом у медичній візуалізації та виявленні ракових захворювань. Чим краще воно ставало, тим більше поліпшень забезпечувало, дозволяючи поширювати, аналізувати та відстежувати величезні обсяги даних.
Очікується, що інвестиції в штучний інтелект та значна оптимізація застарілих та неефективних бізнес-процесів у охороні здоров'я дозволять подолати цей недоступний розрив у медичних послугах та охопити пацієнтів, які не отримують достатнього обслуговування. Яка ж роль AI-технологій у вдосконаленні бізнес-процесів у охороні здоров'я?
Роль штучного інтелекту у покращенні бізнес-процесів у охороні здоров'я
Роль штучного інтелекту у вдосконаленні бізнес-процесів у охороні здоров'я можна побачити у багатьох сегментах. Наприклад, це оцінка та агрегування даних про пацієнтів.
Це може бути використане для підвищення ефективності аналітики ризиків, рішень для візуалізації та платформ машинного навчання. Але найголовніше, це може знизити витрати на адміністрування, зокрема за допомогою автоматизованого планування. Коли лікарям не потрібно приділяти багато уваги складання записів або виконання адміністративних завдань, вони можуть звільнити цінний час для догляду за пацієнтами.
Експерти з маркетингу вважають, що тільки в США необхідність заповнення рутинних медичних записів щорічно обходиться системі охорони здоров'я 90-140 мільярдів доларів і це ще якщо не враховувати втрати пацієнтів. Це величезні гроші, які можна заощадити у тому, що робиться регулярно.
Технологія машинного навчання може зайняти значну сектору рішень на базі штучного інтелекту на ринку охорони здоров'я. Попит на зниження витрат на охорону здоров'я та надання якісних даних стимулює зростання цього ринку.
Через COVID-19 впровадження деяких AI-додатків було значно прискорено, щоб задовольнити потреби ринку та відреагувати на зміни, що відбуваються у світі. Наприклад, у сфері дослідження вакцин і ліків тепер почали використовувати такі рішення, які дозволяють значно прискорити як процес визначення потрібних молекул, так і випробування новостворених ліків. У системах охорони здоров'я розвинених країн з'явилися і стали використовуватися рішення на основі штучного інтелекту для спостереження та відстеження пацієнтів. Все це може стати в нагоді для прогнозування серйозних випадків не тільки інфекційних захворювань, але і, наприклад, хронічних хвороб.
У таблиці зазначено можливості технологій штучного інтелекту для надання допомоги в аспектах безпеки та якості охорони здоров'я.
Потенційний вплив AI на якість надання послуг |
Користь та недоліки AI як системи підтримки |
Чітке розуміння ролей та обов'язків у галузі клінічного управління |
AI може привнести нові недоліки управління (наприклад, надмірна залежність від AI та недостатній контроль з боку людини або нездатність перевірити обґрунтованість прийняття рішень "чорними ящиками" AI-систем) |
Забезпечення якості роботи систем управління інцидентами для виявлення серйозних порушень безпеки |
AI-системи володіють потенціалом для поліпшення моніторингу інцидентів та інформування про умови, що виходять за раніше встановлені, в режимі реального часу. Щоправда, поки що вони можуть справлятися із впливом низької якості даних |
Здійснення коригувальних дій у відповідь на виявлені ризики та порушення безпеки пацієнтів |
Корисність AI багато в чому залежатиме від ефективної системи клінічного управління |
Підвищення ефективності та результативності діагностики |
AI-системи вже довели свою корисність у цій сфері, особливо при спільному використанні з лікарями |
Створення системи управління скаргами, що включає партнерство із пацієнтами |
Корисність AI багато в чому залежатиме від ефективної системи управління |
Забезпечення надійної та позитивної культури безпеки |
Це необхідно для підтримки лідируючих позицій організації, потенціал AI тут поки не зрозумілий |
Забезпечення ефективного управління організаційними ризиками |
Корисність AI багато в чому залежатиме від ефективної системи управління |
Підтримка надання даних, орієнтованих на покращення, лікарям та споживачам |
AI-системи потенційно можуть відсіювати зашумлені дані та надавати допомогу шляхом надання більш адресної інформації. Ефективність залежатиме від навчання моделей та запобігання упередженості або інших недоліків. Потрібне ефективне клінічне управління |
Як компанії впроваджують технології штучного інтелекту
Штучний інтелект активно впроваджується в секторах, які є глибокими прихильниками цифрових технологій. Фінансові послуги, автомобілебудування та високотехнологічні галузі значною мірою покладаються на подібні технології. На жаль, навіть у розвинених країнах охорона здоров'я сьогодні має один із найнижчих показників використання штучного інтелекту.
Проблема в тому, що лише небагато медичних установ дійсно готові до використання систем на основі штучного інтелекту на робочому місці і пов'язано це з цифровою незрілістю.
Але для процвітання галузі охорони здоров'я (або швидше можливості вибратися з тієї ями, в якій вона опинилася), організації повинні працювати над підвищенням операційної сумісності та доступу до даних. Використання штучного інтелекту ранніх етапах може принести реальну користь, тобто, знизити операційні витрати і стати ключовим фактором повсюдного поширення таких технологій у галузі. Для багатьох це може стати найважливішою інвестицією та можливістю вирватися у лідери за рахунок значного підвищення своєї привабливості для пацієнтів.
Щоб досягти справді корисного масштабу використання штучного інтелекту, медичним організаціям, можливо, доведеться встановити довіру зі своїми пацієнтами. Спочатку потрібно створити структуру, яка дбатиме про даних пацієнтів, алгоритми, що допомагають у моніторингу, управлінні та багато іншого.
Багато компаній у розвинених країнах вже інвестують у системи на базі штучного інтелекту для свого бізнесу у сфері охорони здоров'я. За останнє десятиліття кількість угод та обсяг фінансування у галузі технологій, пов'язаних із охороною здоров'я, зросли. Наприклад, за оцінками, до 2025 року темпи зростання сектора систем на базі штучного інтелекту у сфері охорони здоров'я лише у Китаї становитимуть 52,8% на рік.
У цей же прогнозний період очікується зростання у сегменті діагностики та медичної візуалізації. Розширення використання систем на основі штучного інтелекту може сприяти вирішенню численних проблем, надаючи значний обсяг розшифрованих даних візуалізації для різного використання. У зв'язку з нестачею медичного персоналу через пандемію і кадрову кризу, що розширюється, технології штучного інтелекту, безсумнівно, можуть виявитися корисними.
Загалом, технологічні компанії та великі медичні організації вважають, що такі рішення мають потенціал. З погляду вдосконалення бізнес-процесів ця технологія багато що може запропонувати.
Організація, яка постійно займається використанням штучного інтелекту у своїй галузі, може зміцнити свої можливості та забезпечити високу якість обслуговування. Найголовніше, вони можуть забезпечити розширення та покращення своїх послуг. Подібне завжди вважається цінним у сфері охорони здоров'я.
В даний час багато компаній вже використовують рішення на базі штучного інтелекту. Враховуючи їхній значний потенціал, легко зрозуміти, чому. Якщо подумати про те, як штучний інтелект може покращити бізнес-процеси в медицині, то він теж має свої позитивні сторони. Знявши частину навантаження з плечей лікаря та персоналу, легше зосередитися на підвищенні якості обслуговування пацієнтів. В цілому, медичні установи можуть використовувати штучний інтелект для зміцнення довіри, підвищення продуктивності, ефективності та зручності.
За матеріалам IFC, AI+ Info, Mayo Clinic, Journal of Hospital Management and Health Policy, BMJ.