< Назад до усіх подій
22.02.2021    10:00

Ривок у цифровій медицині під час пандемії

При високій інфікуючій здатності та відсутності ефективної противірусної терапії або вакцини, COVID-19 почав змінювати наш спосіб життя, в тому числі і охорони здоров'я.  Світ після COVID-19 в 2020-х роках буде сильно відрізнятися від того, що було до нього.

 

Системи охорони здоров'я змушені приймати цей новий світ, і раптово старі методи роботи, які в значній мірі спиралися на аналогові технології і грунтувалися на візитах пацієнтів в поліклініки, починають виглядати більш застарілими і не відповідають тій середовищі, в якій вони працюють.

 

Віруси швидко мутують, вже так вони влаштовані.  Завдання полягає в тому, щоб системи охорони здоров'я також могли "мутувати" в схожому темпі і масштабі.  Ми ніколи раніше не бачили, щоб це відбувалося, але з цифровим перетворенням, використанням нових медичних пристроїв, застосуванням технологій штучного інтелекту це стає все більш можливим.

 

Друга хвиля зараження показала, що світ змінився і опора на медичні технологічні рішення буде рости і збільшуватися такими темпами і в таких масштабах, якими ми раніше не бачили.  Це необхідно для управління охороною здоров'я під час пандемій, починаючи з моніторингу легких випадків на дому і закінчуючи персоналізованих доглядом за пацієнтами після виписки з лікарень.  До цього можна додати і більш ефективне управління відстеженням контактів, а також більш систематичний і технологічно оснащений моніторинг робочої сили, яка і без того є дефіцитним ресурсом.

 

Моніторинг існуючих неінфекційних захворювань, в значній мірі витіснених в якості центральної діяльності систем охорони здоров'я, які повністю зосереджені на боротьбі з пандемією, зажадає нових рішень, і тут є значний потенціал в області технологій і цифрових рішень для забезпечення більш ефективного самообслуговування.

Керівники систем охорони здоров'я по всьому світу, хоча і з різною ефективністю, почали впроваджувати плани швидкого реагування та забезпечення безперервності своєї роботи.  Фахівці-практики стали вводити в дію безконтактні методи надання допомоги пацієнтам.  Рентгенологи і деякий інший лікарняний персонал там, де це можливо, перейшли до роботи на дому, що дало можливість особам, першим реагує на пандемію, отримувати необхідну підтримку і інформацію в режимі реального часу.

 

Всі ці зусилля об'єднують три ідеї: бажання допомагати людям у біді, вміння швидко реагувати на мінливі умови і цифрові інновації.

 

 

Технології для відстеження кризи в охороні здоров'я

 

Цифрові технології в галузі охорони здоров'я можуть полегшити реалізацію стратегії боротьби з пандемією і прийняття заходів у відповідь таким чином, що їх важко досягти колишнім способом.  Країни, такі як Південна Корея, вже інтегрували цифрові технології в координовані урядом процеси стримування і пом'якшення наслідків, в тому числі в системи:

 

  • епідемічного нагляду
  • тестування
  • відстеження контактів
  • організації суворого карантину

 

Ці можливості, будучи реалізованими в належному порядку, здатні допомогти в згладжуванні кривої захворюваності та зниження навантаження на систему охорони здоров'я.

 

Необхідність відслідковувати поширення і передачу COVID-19 спровокувала глобальні цифрові інновації.

 

Південна Корея швидко впровадила інструменти для агресивного відстеження контактів, використовуючи записи з камер безпеки, технологію розпізнавання осіб, записи транзакцій за допомогою банківських карт і дані глобальної системи позиціонування (GPS) з транспортних засобів і мобільних телефонів для надання даних в реальному часі і детальних графіків поїздок  людей.  Завдяки ранньому виявленню та ізоляції інфікованих людей Південна Корея зберегла один з найнижчих у світі показників смертності на душу населення, при цьому суспільство відреагувало на це з розумінням і без обурення на тему порушення особистої конфіденційності.  Аналогічно вчинив уряд Ізраїлю, задіявши ресурси своєї дуже ефективною Служби внутрішньої безпеки.

 

Сінгапур запустив додаток для мобільних телефонів, яке обмінюється сигналами Bluetooth на коротких відстанях, коли люди знаходяться в безпосередній близькості один від одного.  Додаток реєструє ці зустрічі і зберігає їх у відповідних мобільних телефонах протягом 21 дня.  Якщо людині ставиться діагноз КОВІД-19, Міністерство охорони здоров'я Сінгапуру отримує доступ до даних для встановлення контактів інфікованої особи.  Подібні програми були впроваджені і в ряді інших країн, в тому числі і в Європі.

 

Німеччина ввела в дію додаток для "розумних" годин, яке збирає дані про пульс, температуру і характеристиках сну для перевірки на наявність ознак вірусного захворювання.  Онлайнова інтерактивна карта дозволяє владі оцінити ймовірність інцидентів з COVID-19 по всій країні.

 

Трансформація взаємодій з пацієнтами та цифрові робочі процеси

Пацієнти хочуть більшої персоналізації при взаємодії з системою охорони здоров'я, причому під час пандемії це проявляється ще більш чітко.  Вони шукають такий же простий, віддалений і інтуїтивно зрозумілий доступ до охорони здоров'я, який вони отримують, роблячи покупки і користуючись банківськими послугами.  Така "орієнтованість на споживача" охорони здоров'я спонукає лікарні, клініки і лікарські практики знаходити нові способи побудови процесів і процедур навколо потреб пацієнта, реформуючи традиційні методи надання медичної допомоги.

 

У той час, коли сама безпеку пацієнтів і персоналу лікарні залежить від дотримання принципів соціального дистанціювання, цифрові технології мають життєво важливе значення.  Однією з основних тенденцій в області медичних технологій, яка стає все більш затребуваною, є створення "цифрового клінічного робочого простору.

 

Такий простір забезпечує безпечний і простий доступ до інформації про пацієнта на потрібному пристрої для виконання потрібної завдання в потрібний час.  Технологія допомагає уніфікувати управління доступом з будь-якого пристрою для підвищення продуктивності і зниження експлуатаційних витрат.  Вона також допомагає лікарям поліпшити результати лікування в рамках всього набору послуг, допомагаючи їм зосередитися на пацієнта, а не на технології або заповненні купи паперів.

 

Телемедицина - місце, де технології та охорона здоров'я змикаються.

 

Для зниження впливу хворих пацієнтів на персонал медичних організацій, економії дефіцитних засобів індивідуального захисту медиків та мінімізації впливу на лікарні та клініки масового напливу пацієнтів, необхідні реальні зміни.  Масове підключення людей до Інтернету і мобільних пристроїв у кожної людини роблять такі раніше мало затребувані послуги, як телемедицина, реальністю і, більш того, адекватним вирішенням багатьох проблем.  Це відмінний варіант, якщо пацієнт відчуває себе занадто хворим, щоб залишити свій будинок, турбується про те, що він може заразитися COVID-19, або просто хоче почути другу думку.

 

Віддалений доступ до медичних послуг може розширити можливості тих людей, хто знаходиться в уразливому з медичної або соціальної точки зору положенні або не має вільного доступу до постачальників медичних послуг.  Сьогодні уряду в багатьох країнах, усвідомивши вразливість своїх працюють на межі систем охорони здоров'я, почали оперативно вносити зміни в правила надання медичної допомоги, знизивши бар'єри для доступу до телемедицини.  Тим самим у людей з'являються реальні можливості використання телемедицини для надання невідкладної, первинної та спеціалізованої допомоги, в тому числі і хронічно хворим або інфікованим COVID-19 людям.

 

Основні переваги телемедицини в умовах пандемії полягають в:

  • Отримання екстреної допомоги без ризику.  Такі технології дають можливість надавати екстрену допомогу з низьким рівнем ризику в умовах, які не пов'язані з COVID-19, виявляти осіб, які можуть потребувати додаткової медичної консультації або обстеженні, і при необхідності направляти їх до відповідного фахівця.
  • Віддалений моніторинг пацієнтів.  Віддалене спостереження за пацієнтом, що дозволяє здійснювати пряму передачу клінічних даних пацієнта віддалено (в тому числі і в режимі реального часу) лікаря.
  • Віртуальні портали для пацієнтів.  Телемедична технологія дозволяє зберігати і пересилати повідомлення, зображення або дані лікаря, збирати їх в одному місці і інтерпретувати, а також в певний час отримувати відповіді на питання на підставі такої інформації.
  •  

Довготривале медичне обслуговування літніх людей.  Телемедицина дозволяє надавати медичне обслуговування, що не потребує екстреного реагування, особам, які перебувають у будинках для людей похилого віку.

 

Інтернет медичних речей (Internet of Medical Thigs, IoMT)

 

IoMT трансформує роботу медичних організацій, при цьому нові технології 5G-зв'язку обіцяють посилити ці трансформаційні можливості по всьому світу.

 

Дані від "медичних пристроїв", таких як сенсори на діагностичних пристроях або імплантати в організмі пацієнтів, можуть бути відправлені в централізовані бази даних для аналізу фахівцями в галузі охорони здоров'я в режимі реального часу.  За допомогою IoMT медики можуть також збирати дані з пристроїв що носяться і великих, навіть глобальних мережах взаємопов'язаних медичних пристроїв і обладнання.  Поєднання інновацій 5G і IoMT дозволить надавати більш якісний догляд швидше і з меншими витратами, що є перевагою як для пацієнтів, так і для медичних організацій, особливо під час глобальної пандемії.

 

Звичайно все це поки що практично ніде не реалізовано, але пандемія дала зрозуміти системі охорони здоров'я важливість таких технологій і, мабуть, цей пласт технологій нарешті почне рухатись у практичній площині.

 

Уявіть собі майбутнє, де такі технології, як доповнена і віртуальна реальність, можуть бути використані для прискорення або навіть автоматизації діагностики та консультування пацієнтів на наступних етапах за допомогою платформ телемедицини.  Чим швидше ми зможемо інтегрувати це в реальну практику з надійним доступом до мережі, тим ефективніше буде працювати система охорони здоров'я.

 

Найбільш ефективно ці технології можуть використовуватися для:

  • Контролю лікування хронічних хворих
  • Підтримки важкохворих і людей похилого віку пацієнтів
  • Проактивного виявлення проблем здоров'я
  • Віддаленого моніторингу пацієнтів
  • Залучення пацієнтів в процес свого лікування
  • Контролю дотримання плану лікування і прийому медикаментів
  • Дистанційної діагностик.

 

Вимоги до нових медичних технологій

 

Цифрові технології в медицині повинні відповідати підвищеним вимогам з точки зору точності, надійності, безпеки і відтворюваності для розгортання в масштабі.  Це в значній мірі самоочевидне, але є й інші аспекти їх застосування, які можуть здатися менш очевидними, але насправді не менш важливі.

 

  • Вони повинні вписуватися в структуру управління, щоб було ясно, хто відповідає, наприклад, за моніторинг і дії, коли це необхідно.  Занадто легко заманити захоплюючими технологічними досягненнями і впровадити їх, тому що це можливо, не витративши необхідного часу на те, щоб вони вписалися в клінічний робочий процес, а також на те, щоб трудові ресурси, пов'язані з їх впровадженням, справлялися із тієї ж строгістю,  що і в будь-якому іншому аспекті.
  • Вони повинні бути вбудовані в існуючі клінічні процеси - успішні технології будуть тими, які допомагають клінічним рішенням і пов'язані з системою електронних медичних карт.
  • Вони повинні бути персоналізовані.  В ідеалі вони повинні включати в себе існуючі дані, щоб надати дані, які мають відношення до людини, а також мають відношення до консультації.  В епоху точної медицини настає епоха метаданих.
  • Вони повинні бути функціонально сумісні через відкриті API.  Якщо їх неможливо легко інтегрувати в систему електронних медичних карт, навряд чи вони зможуть стати частиною системи, в якій буде працювати штучний інтелект і пропонувати нам ті клінічні рішення і аналітику, в яких ми відчайдушно потребуємо більш ефективному управлінні новими кризами.
  • Вони повинні бути надійно захищені.  В епоху пандемій кібербезпека набуває ще більшого значення і значимість.

 

В огляді використані матеріали MobiHealth News, Nature, Radius, Health Europa, Medical Futurist, Omnia Health.