Майбутнє цифрових технологій після коронавірусу
Коронавірус змінює наш світ, і система охорони здоров'я змушена до нього підлаштовуватися. Раптово старі методи роботи, які в значній мірі спиралися на аналоговий світ і усталені звички ходити на прийом до лікаря, починають виглядати застарілими і не відповідають тому світові, в якому ми тепер живемо.
Наша система охорони здоров'я повинна "мутувати" в тому ж темпі і масштабі, як змінюється та дуже швидко мутує вірусу. Ми ніколи раніше в сучасній історії не стикалися з подібною ситуацією, але тепер ця довго назріваюча революція повинна відбутися - з її цифровими перетворенням в практиці і медичному навчанні, використанням цифрових медичних пристроїв, застосуванням штучного інтелекту при діагностиці та догляді за пацієнтами.
Все це супроводжується іншими значними змінами в навколишньому середовищі, особливо в зв'язку з появою цілої гами нових пристроїв і систем, включаючи пристрої що носяться, які в поєднанні з поширенням інфраструктури 5G-зв'язку призводять до справжнього вибуху числа точок збору медичних даних, які стануть доступними для різних систем охорони здоров'я в усьому світі.
Тепер всі розуміють, що цей час настав і ігнорувати його вже не вийде. Багато країн покладалися на екстраполяцію класичних заходів інфекційного контролю та громадської охорони здоров'я для стримування пандемії COVID-19, аналогічних тим, які використовувалися для боротьби з атиповою пневмонією в 2003 році. Вони варіюються від екстремальних карантинних заходів до копіткої детального відстеження контактів. Однак ці заходи не тільки недостатньо ефективні, але і не можуть вирішувати проблеми масштабу коронавирусной епідемії.
COVID-19 - це не остання пандемія, з якої тепер необхідно рахуватися, та й друга хвиля коронавирусной епідемії, яка, нас наздоганяє, змушує нас поспішити з розгортанням систем на базі штучного інтелекту, потурбуватися поліпшенням і персоналізацією медичної допомоги. Це означає, що необхідність в медичних технологічних рішеннях буде рости і збільшуватися такими темпами і в таких масштабах, яких ми раніше не бачили. Для епідемічних ситуацій це цілий ряд можливостей. Починаючи з моніторингу легких випадків на дому і закінчуючи персоналізованих доглядом за пацієнтами після виписки з лікарень. До цього можна додати більш ефективне управління відстеженням контактів, а також більш систематичний і технологічно оснащений моніторинг робочої сили, яка і без того є дефіцитним ресурсом.
Цифрові технології можуть також допомогти системі охорони здоров'я швидко адаптуватися до мінливої ситуації, наприклад, в трьох сферах:
Сортування і лікування великого числа пацієнтів з респіраторними захворюваннями;
Захист медичних працівників, щоб вони могли лікувати хворих;
Захист літніх людей і найбільш уразливих членів суспільства від інфікування.
Подібні системи можуть поліпшити економіку системи охорони здоров'я, полегшуючи клінічну навантаження на персонал, і в той же час забезпечити гнучкість в тому, як громадяни отримують доступ до медичних послуг.
Є ще одне, сьогодні часто забуваємо вимір. Моніторинг існуючих неінфекційних захворювань, в значній мірі сьогодні витіснених з основної діяльності систем охорони здоров'я втратили опору керівниками галузі, які повністю зосереджені на боротьбі з пандемією. Це також вимагатиме нових рішень, і тут є значний потенціал в плані технологій і цифрових рішень для забезпечення більш якісного самообслуговування пацієнтів.
Тому дійсно малоймовірно, щоб існуюча ситуація була тимчасовою. Світ після COVID-19 буде сильно відрізнятися від того, що був до нього. І це не фільм-катастрофа, після якого, видихнувши, ми повертаємося в наше звичне оточення.
Спробуємо тут перерахувати кілька атрибутів, які будуть притаманні нашому новому, починаючому змінюватися охорони здоров'я та технологій, які будуть використовуватися в ньому. Очевидно, що вони повинні задовольняти раніше зрозумілим і знов з'явився потребам і бути "досить хорошими" з точки зору точності, надійності, безпеки і швидкої відтворюваності для масштабного розгортання. Бажано також відносно дешевими у виробництві і експлуатації.
Це в значній мірі очевидно, але є п'ять інших аспектів їх застосування, які можуть здатися менш очевидними, але насправді не менш важливі.
- Вони повинні вписуватися в структуру управління, щоб було ясно, хто відповідає за моніторинг і контролює дії, коли в цьому виникає необхідність. У минулому про це не дуже часто замислювалися. Занадто легко захопитися захоплюючими технологічними можливостями нових цифрових систем і швидко розгорнути їх, тому що це можливо, якщо не витрачати необхідного часу на те, щоб вони вписалися в клінічний робочий процес. Якщо не замислюватися про те, щоб трудові ресурси, залучені в їх розгортання, не знижували свою ефективність і управлялися також чітко, що і раніше.
- Нові технології повинні бути вбудовані в існуючі клінічні процеси та методи. Технології, які успішно почнуть працювати, це ті, які допомагають прийняттю клінічних рішень і повністю сумісні з системами електронних медичних карт.
- Вони повинні бути персоналізовані. В ідеалі вони повинні використовувати всі існуючі дані для надання нових даних, які мають відношення до конкретної людини, а допомагали при проведенні консультацій. Сьогодні, в епоху точного охорони здоров'я і точної медицини, настає час метаданих.
- Технологічні рішення повинні мати вбудовані можливості функціональної сумісності (інтероперабельності) через відкриті інтерфейси за допомогою загальних стандартів. Якщо їх легко і без особливих зусиль не вдасться інтегрувати в системи електронних карт (і навпаки), навряд чи вони зможуть стати частиною так бажаної нами системи, в якій рішення на основі штучного інтелекту зможуть працювати ефективно і давати нам ті знання, в яких ми відчайдушно потребуємо, щоб краще управляти наступними хвилями подібних атак на здоров'я і саме існування нашого світу.
- Вони повинні бути захищеними. В епоху пандемій кібербезпека набуває ще більшого значення.
Відзначимо, що майбутнє цифрової охорони здоров'я в найближчі роки поки туманне. Але тепер, після того як пандемія струснула наші мізки і, головне, мізки керівників охорони здоров'я (на це, ймовірно, можна сподіватися) перші і найбільш активні гравці ринку і ті, хто швидше почне використовувати їх досягнення, будуть пожинати плоди більш легкого виходу на ринок і інтеграції в так давно застиглу, але зараз розхитану структур охорони здоров'я. Якщо вони будуть вірні цим принципам.
В огляді використані матеріали MobiHealth News, Nature Medicine, eHealth News